Ta witryna wykorzystuje pliki cookie, dowiedz się więcej Zgadzam się
Zarejestruj się i korzystaj bezpłatnie
Cyfrowa synteza fotorealistycznych obrazów w środowisku 3D


O Kursie

Cel kursu
Celem kursu jest przekazanie uczestnikom wiedzy na temat technik, które są wykorzystywane do realizacji obrazów fotorealistycznych.

Tematyka kursu
W dzisiejszym świecie istnieje duże zapotrzebowanie na syntetyczne grafiki przypominające zdjęcia wykonywane aparatem fotograficznym. Obszar zastosowania takich obrazów jest bardzo szeroki, począwszy od wizualizacji projektu breloczka do kluczy, skończywszy na drapaczach chmur, których zdjęcia są publikowane już wtedy, gdy koparki nie rozpoczęły jeszcze przygotowania gruntu pod budowę. Takie grafiki są generowane przez komputery z wykorzystaniem zaawansowanych technologicznie algorytmów, które odwzorowują warunki rzeczywistego oświetlenia w oparciu o śledzenie wiązek promieni świetlnych oraz zjawiska energetyczne. Proces przygotowania takich wizualizacji zasadniczo różni się od tworzenia tradycyjnej grafiki wspomaganej komputerowo (tzw. grafiki 2D). Materiały zawierają opis technik, które są wykorzystywane do realizacji obrazów fotorealistycznych, poczynając od prostych, opartych o prymitywy, a skończywszy na nieco trudniejszych opartych o polimodeling.
Warsztaty umożliwią uczniom zapoznanie się z podstawami modelowania, przygotowania materiałów, konfigurowania oświetlenia i renderingu obrazów tworzonych w środowisku trójwymiarowym. Będą prowadzone w oparciu o pakiet graficzny Ciemna 4D w formie ćwiczeń praktycznych. Każdy uczestnik będzie mógł poznać tajniki generowania cyfrowych wizualizacji, które przypominają jakością zdjęcia fotograficzne.

  1. Wprowadzenie
    • 1.1. Technologie komputerowe związane z obrazem
    • 1.2. Różne techniki i zastosowania grafiki komputerowej
  2. Etapy tworzenia fotorealistycznych obrazów
  3. Środowisko graficzne 3D
  4. Modelowanie obiektów w środowisku 3D
    • 4.1. Obiekty prymitywne
    • 4.2. Deformacje
    • 4.3. Transformacje logiczne
    • 4.4. NURBS
    • 4.5. Polimodeling
  5. Przygotowanie materiałów
    • 5.1. Tworzenie realistycznych materiałów
    • 5.2. Tekstury
  6. Konfiguracja oświetlenia
    • 6.1. Światła punktowe
    • 6.2. Globalne oświetlenie (GI)
  7. Rendering
    • 7.1. Konfiguracja
    • 7.2. Porównanie różnych algorytmów renderujących
  8. Podsumowanie

Struktura kursu
Kurs składa się z następujących elementów:

  1. Zeszyt dydaktyczny do kursu - w formacie PDF,
  2. Prezentacja PowerPoint do kursu - w formacie .ppt,
  3. Test z pytaniami sprawdzającymi wiedzę

Sposób realizacji kursu
Kurs jest przeznaczony do realizacji w trybie samokształcenia lub pod kierunkiem nauczyciela. Po zapoznaniu się ze wszystkimi elementami kursu oraz wykonaniu testu sprawdzającego wiedzę, uczestnik otrzymuje prawo do samodzielnego wystawienia certyfikatu potwierdzającego zrealizowanie kursu e-learningowego „Cyfrowa synteza fotorealistycznych obrazów w środowisku 3D” przygotowanego przez Warszawską Wyższą Szkołę Informatyki.

Certyfikat potwierdzający realizację kursu

certyfikat

O wykładowcy
Mgr inż. Daniel Jaroszewski jest wykładowcą Warszawskiej Wyższej Szkoły Informatyki. Specjalizuje się w cyfrowym filmie, projektach indywidualnych oraz grafice komputerowej i wizualizacji. W latach 2010-2012 prowadził szkolenia z zakresu Grafiki, multimediów i technologii Internetowych w ramach projektu Informatyka +.